Hoe kan social media je helpen bij de verkoop van je huis?

Zodra je je huis te koop zet, dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk een koper vinden. Uiteraard doet je makelaar er alles aan om dat voor je te regelen, maar alle beetjes helpen. Misschien zijn er mensen in je vrienden- en kennissenkring die interesse hebben in je woning of weten zij iemand die op zoek is naar een nieuw huis. Een makkelijke manier om je kansen te vergroten, is om gebruik te maken van social media. Maar hoe doe je dat?

Doorlinken
De makelaar heeft natuurlijk al prachtige foto's van je huis en deze op de websites die ter zake doen geplaatst. Deze foto's kun jij vervolgens ook gebruiken om je vrienden, kennissen en volgers op de hoogte te stellen via Facebook of Instagram. Zorg natuurlijk altijd dat er een link staat naar je huis op de website van de makelaar om het potentiële kopers zo makkelijk mogelijk te maken.
Naast Facebook en Instagram kun je ook gebruik maken van LinkedIn om al je zakelijke contacten te laten weten dat jouw huis te koop staat. Zelfs Pinterest kan een bijdrage leveren om potentiële kopers te trekken. Er scrollen duizenden mensen per seconde langs alle mooie afbeeldingen op Pinterest. Om het je makkelijk te maken hebben wij bij Regent Makelaars al een groot aantal social mediabuttons toegevoegd op de pagina waar je huis te koop staat. Zo kun je snel en eenvoudig je woning op meerdere plekken online zetten of delen met anderen.


Like en deel!
Als je je huis op social media hebt gezet, is het natuurlijk wel zaak om dit zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen. Je kunt dit doen door het plaatsen van hashtags. Hashtags (#) zijn belangrijk om informatie te kunnen filteren. Ze geven in één woord weer wat je te bieden hebt, zodat mensen die op zoek zijn je woning sneller kunnen vinden. Een paar voorbeelden zijn #woningtekoop, #huistekoop, #regentmakelaars en #funda. Mensen die een koophuis zoeken, zullen dat soort hashtags gaan opzoeken en volgen.

Een prijs uitloven voor de tip die naar een koper leidt kan trouwens ook effectief zijn. 'Een appeltaart voor wie de gouden tip heeft! Like en deel!' Als er dan iemand reageert, breng je die natuurlijk zo snel mogelijk in contact met je makelaar.

Waarom het werkt
Social media neemt een steeds grotere plaats in ons dagelijks leven in. Het gebruik van social media is de afgelopen tien jaar explosief gestegen, waarin vooral Facebook en Instagram momenteel koplopers zijn. Door de toename van beschikbare informatie op internet, is de tijd die mensen besteden aan die informatie alleen wel korter geworden. Mensen willen graag zo snel mogelijk duidelijke en complete informatie hebben. In het geval van een huis dat te koop staat moet je dus zorgen dat in één oogopslag te zien is waar het om gaat. Welk huis, waar en voor welke prijs. Iemand die in Heerenveen op zoek is naar een woning, zal niet klikken op een link van een huis in Groningen. Maar als iemand bijvoorbeeld een kennis heeft die op zoek is naar een woning in Heerenveen, kan het wel zijn dat hij of zij jouw link naar die kennis stuurt. Hoe meer mensen wéten dat je huis te koop staat, hoe groter de kans dat je snel een koper vindt. Zo kan het inzetten van social media jou een virtueel handje helpen.