Welke rol speelt je inrichting bij de verkoop van je huis?

Huizenkopers hebben iets met jouw interieur. Dat klinkt op zich misschien vreemd, want als de koop is gesloten en er gaat verhuisd worden, dan wordt het huis immers leeg opgeleverd. Vaker dan je denkt hoor je iemand zeggen: “Leuk huis, maar die inrichting is vreselijk!” Of: “Nou, rij de container maar voor…”. Veel mensen lukt het gewoon niet om door het interieur heen te kijken en zich te richten op de zaken die er wèl toe doen. Dingen als de technische staat van het huis en de staat van de twee grootste kostenposten, keuken en sanitair, zijn veel belangrijker. Toch is het interieur een van de eerste dingen die een potentiële koper ziet op verkoopsites en dat zou tegen je kunnen werken. In sommige gevallen kan de inrichting zelfs zo’n hindernis zijn dat je je huis maar niet verkocht krijgt.

Waar kopers naar kijken
Niet iedereen heeft een strak, neutraal interieur en dat hoeft ook niet. Iedereen voelt zich tenslotte weer in iets anders thuis. Soms is dat knus en landelijk, soms is dat stoer en industrieel en soms is dat een strakke showroom. Als je je huis wil verkopen, wil je het de mogelijke kopers natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken. Zij willen op de foto’s direct hun eigen interieur in de woning kunnen zien. Een wand vol suikerpotjes en zwarte muren kunnen dan bijvoorbeeld moeilijk zijn om ‘doorheen’ te kijken. Het huis is dan weliswaar technisch in prima staat, maar de koper ziet vooral die muren. Aan de andere kant is een compleet leeg huis ook weer slecht voor de foto’s. De koper kan in een totaal lege ruimte dan geen voorstelling maken van hoe de eigen inrichting er ongeveer uit zal zien. Bij een kale woning kun je moeilijk inschatten hoe groot het echt is. Door meubels erin te plaatsen, krijgt de koper een duidelijker beeld.

Een oplossing
Gelukkig is er voor ieder probleem een oplossing. Zo bestaan er heuse 'Verkoopstylisten'. Misschien heb je wel eens van 'Vastgoedstyling' gehoord. Deze stylisten zijn in te huren om je huis voor de foto's of voor de openhuizendag compleet in shape te brengen om zo met succes een koper te vinden. Er wordt gepoetst, soms hier en daar een likje verf aangebracht en spullen verplaatst. Mocht het écht nodig zijn, dan halen ze je hele huis leeg en worden er allemaal hippe meubels naar binnen gebracht. Het inschakelen van een verkoopstylist blijkt enorm effectief te zijn. Het is zelfs zo dat er in Amerika bij de verkoop van een huis bijna standaard een stylist betrokken is. Ook schijn je vaak een hoger bod te krijgen als je interieur er piekfijn uitziet. Dit betekent over het algemeen een lichte, neutrale inrichting met niet te veel accessoires. De stylist zal dus die zwarte muren graag wit willen zien en de suikerpotjes tijdelijk naar de logeerkamer verbannen. Zo kan de koper veel makkelijker zien wat de potentie van de woning is. Kortom; goede foto’s van een toegankelijke inrichting kunnen het verschil maken. Het inschakelen van een verkoopstylist kan dus een waardevolle investering zijn. Je makelaar kan je hier alles over vertellen.

Bron: https://dgvastgoedstyling.nl/